Откъс от Предсказанието на Пророчицата
Brot úr Völuspá á búlgörsku

1. Hljóðs bið ek
allar kindir,
meiri ok minni
mǫgu Heimdallar.
Vildu at ek, Valfǫðr,
vel fyr telja
forn spjǫll fira,
þau er fremst um man.
1. Hljóðs bið ég
allar kindir,
meiri og minni
mögu Heimdalar.
Vildu að ég, Valföður,
vel fyr telja
forn spjöll fíra,
þau er fremst um man.
1. Слушайте* всички родове,
на Хеймдалур*
малки и големи синове.*
Ти, на посечените в бой Баща,*
желаеш старите сказания
аз правдиво да ти предада,
онези, дето помня ги още
от началото на древността.

Следваща станца

Хеймдалур (Heimdallr) — най-белият, най-светлият от аусите според „Поема за Тримюр“ (Þrymskviða, Тримсквида). Според общото схващане Хеймдалур е един от най-старите богове-ауси, един от най-мъдрите и се казва, че е син едновременно на девет майки. В тази връзка можем да тълкуваме кенинга (метафорично описание за човек, предмет или явление, което задължително се използва в скалдическата литература) за Хеймдалур „син на девет майки“ или „син на осем майки и една“. В „Заблуждението на Гилви“ (Gylfaginning, Гилвагининг), 25. глава, Хеймдалур е наречен „син на девет сестри“ и като доказателство се привеждат два реда от поемата „Заклинание на Хеймдалур“ (Heimdalargaldr, Хеймдаларгалдур), където той сам се нарича син на девет майки и син на девет сестри. В поемата „Предсказанието на Пророчицата“ — кратката версия (Völuspá hin skamma) се говори за могъщ бог, роден от девет жени-йотуни (великанки) на края на света, а техните имена са: Гяулп, Грейп, Ейстла, Аунгейя, Улврун, Ейргяйва, Имдур, Атла, Яуртнсакса (Gjálp, Greip, Eistla, Angeyja, Ulfrún, Eyrgjafa, Imðr, Atla, Járnsaxa). Според друга версия, деветте майки на Хеймдалур се идентифицират с дъщерите на Айгир (Ægisdætur), което означава, че Хеймдалур трябва да е бил роден от морските вълни. Дъщерите на Айгир са Химинглайва, Дува, Блоудуххатта, Хевринг, Уннур, Хрьон, Билгя, Баура, Коулга (Himinglæva, Dúfa, Blóðughadda, Hefring, Unnur, Hrönn, Bylgja, Bára, Kólga). В съвременния исландски и деветте имена се използват за различни по сила и вид морски вълни. Както е видно, имената съвсем не съвпадат, като втората версия е базирана на твърдението, че деветте майки на Хеймдалур са сестри, така че съществуват две отделни традиции в Нордическата митология за идентифициране на майките на Хеймдалур.

Хеймдалур е стражът на боговете-ауси. Той има златни зъби, притежава ехтящия рог Гятлархортн (Gjallarhorn), с който ще оповести началото на Рагнарьок („залезът на боговете“ или Краят на Света) и то по такъв начин, че ще го чуят във всички светове. Негов е и конят със златна грива Гутлтохпур (Gulltoppr). Хеймдалур притежава пророческа дарба, остро зрение (вижда еднакво добре както през деня, така и през нощта) и забележителен слух (той чува как расте тревата на земята, вълната върху овцете) и бди зорко за онези знаци, които предвещават началото на Рагнарьок, докато пие медовина в своя палат Химинбьорг (Himinbjörg), който се намира там, където горящият мост-дъга Биврьост (Bifröst) опира в небето. Хеймдалур ще срещне Локи в битката при Рагнарьок и те взаимно ще се погубят.

Етимологията на името Хеймдалур не е ясна. Състои се от две части — heimr („свят, дом“) и dallr или dalr. Снори го нарича „белия аус“, в „Поема за Тримюр“ е наречен „най-белия от аусите“ в смисъл „най-личния, най-добрия“, поради това някои смятат, че втората съставна дума произлиза от англосаксонското прилагателно deall „горд; тържествуващ, ликуващ; известен, прочут“ и правят извода, чe имената Heimdallr и Dellingr (Детлингур, дверг, бащата на Dagr, „ден“) в частта си dall-, dell- са с еднакъв корен. Според нас това не вярно, защото, ако беше така, родителният падеж на Heimdallr щеше да бъде Heimdalls, а той е Heimdalar. Възможно е да се свърже втората част на името Heimdallur с думата dalur, която в поезията се използва за „лък“.
Яна Чанкова & Айгир Сверисон © 2012, 2013
Графична концепция